perjantai 20. elokuuta 2010

Leipää

Mulle iski joku aika sitten into tehdä itse leipää. Itse asiassa mulle iski into tehdä ruisleipää. Sellasta hiivatonta täysruisleipää. Tähän mennessä mä olen löytänyt kolme tapaa miten ei tehdä hyvää juurta ruisleivälle. Tämän lisäksi on tullut muutama hyvä paahtis tehtyä.

Edelleen haluaisin isomman leipävuoan, jotta sais kunnollisen kokosia paahtiksia. Mutta en löytäny, joten tyydyn tollaseen pieneen. Kun sen ei tarttis olla kauheen pitkä, mutta leveä ja korkea kyllä.

No joka tapauksessa, mun ruisleipäinnostukseni johti etsimään infoa internetin ihmemaasta ja sieltähän sitä löytyy. Minkä laatuista, se on sitten eri asia. Hapanleipäopastuksia lukiessani kuitenkin törmäsin Sourdough Home sivustoon jossa oli hapanjuuren kasvattamisesta paljon asiaa. Nyt tossa keittiön pöydällä pulputtaa vehnäjuuri ja ruisjuuri. Vois kohta yrittää taas löytää lisää keinoja joilla leipää ei tehdä.

Sivulta löytyi kuitenkin hiivaleipien ohjeitakin, ja niitä sitten olen tässä kokeillut. Ensimmäinen oli vaalea perusleipä josta tuli ihan hyvää. Kuori jäi pikkuisen kovaksi, mutta ei liian.




Jälkimmäisessä kuvassa itsetehty leipä jolla itsetehtyä juustoa, itse viljeltyjä kirsikkatomaatteja ja itse viljellystä basilikasta itse tehtyä pestoa.

Toinen leipä, Englantilainen muffinssileipä, oli leipänä ehkä vielä hieman maukkaamman makuinen ja tosi helppo valmistaa. Sitä kun ei vaivattu ollenkaan. Sekotettiin, kohotettiin ja nakattiin vuokaan. Taisin molempiin leipiin käyttää pussillisen kuivahiivaa sen kummempia asiaa miettimättä. Vähemmälläkin olis pärjätty, kohosivat aika aggressiivisesti.



Marmeladi ei ole valitettavasti itse tehtyä. Silti hyvää.

1 kommentti:

Tanja kirjoitti...

Nam, onpas hyvännäköistä, kivat kuplat noissa leipäsiivuissa!! :)